Rabu, 28 Januari 2009

TentanG aKu...

Nama penuh aKu Illya Farhana binti Razaly. Orang panggil aKu illya, LeYa, aNgaH dAn kaDang-kadanG aNa. Aku dilahirkan di Seremban, Negeri Sembilan pada 08 Julai 1987 jam 8.23am. Mase tu beRat aKu 3.2kg. Aku anaK keDua daRi 3 orang adik-beradik.

Mase umuR aKu 2 tahun, aKu diHidapi penyakit asma @ lelah. (kesian kat aKu kan...kecik2 dah aDe penYakit). Tapi seKaranG ni aKu dah ok dah... Boleh berlari-lari lagi...hehe...

Hari demi hari aKu semakin membesar. Pelbagai ragam aKu dapat dijaga oleh ibuku. Ermmm....beTapa murninya kasih seOrang ibu... Genap umur aKu 5 tahun, aku dimasukkan ke TaDika Kemas Taman Dato Hj Abd Samad. Wow! First time gi seKolah. aKu excited sekali. Ramai kengkawan aKu kenaL. Dan sehinggalah umur aKu 6 tahun di tadika itu.

Setelah menempuh alam di Tadika, aKu kini masuk ke Tahun 1 di mana aku disekolahkan di Sekolah Kebangsaan Panglima Adnan(SKPA). SeinGat aKu... Dulu aKu adE seOrang kawan dari darjah 1. Kami satu kelas. Tiap pagi, dia akan minta tengok beg duit aKu... Aku tanpa adE rasa syak teruS jer baGi. Namun, lama-kelamaan ibu dan aYah aKu mule perasan bile duit beLanje aKu senantiaSa habis.... Aku pun ceRitaKan paDa meReka.. Ibu terus gi wat aDuan di sekOlah. Kesian budak tue... Die kene panggil. Sejak daRi peristiwa tue, aKu tak namPak laGi keLibat die kAt sekOlah. Mungkin dah pindah aGaknye.. Aku pun beLajar sehingga Tahun 6 di sekOlah yang sama itu.

Cerita aKu yg best pd Tahun 5. Aku adE kawan mat salih. KitOranG satu kelas.. Name die Donovan. Ermm...putih? memanGlah...dah name pun anak mat salih. Die memang baik. Aku tabiK sPring ngan die sebab die fasih giler Bahasa Melayu.

Tahun 1999 muncul jua.... Pada tahun ni aKu aKan menDuduki UPSR. Hushhh...mase ni aKu tak fikir laGi tentaNg kEpentinGan iLmu. Aku masiH main2 lagi. Hinggalah UPSR tiba, aKu jawab iKut suka aKu..ikut pandai aKu jer.. Tapi keputusan aKu tak lah teruk sanGat.. 1A 4C. Kire adE la jugak A..hehe...

Tahun 2000, aKu semakin menGinjak usia remaja. Kini aKu berada di Tingkatan 1. Aku belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Saujana seHingga aKu di Tingkatan 5. Mase ni macam2 aKu daPat lihat. Perangai kawan2 aKu yg dah remaja konon... Perubahan aKu sendiRi... Aku? Ermm...aKu takde lah jahat sangat mase sekolah. Tapi nakal2 ckit tu biase r... Maklumlah aYah aKu tu Guru sekolah... So...aKu kene wat peRangai baik. Nanti malu laa....

Alamak! Dah tahun 2002. Aku nak PMR pulak..hehe... Takut konon. Tapi still main-main lagi. Itulah aKu..Tak serik2 lagi agaknye...Result aKu??masih adE A lagi..1A,4B & 3C. Pas tu aKu naik ke Tingkatan 4. Aku dapat aLiran SainS mase tu... Erm...eleh...kalau dah jenis main2 tu, aLiran sains pun aKu same gak. Bukannyer nak blaja btul-btul. Padahal tahun tu aKu amik 11subjek. Fuyyooo....memang baNyaK kan.. Tapi mcm biase r..SPM aKu dapat 1A lagi.. Yg lain2 tu boleh r cukup2 mkn... 1A1,2B3,1C5,2C6,4D7 & 1E8..hehe..banYaK kan..

Dan aKu pun muLa aPply la masuK uniVerSity. Opppsss....tapi sebelum tu aKu ditawarKan menGikuTi Program Latihan Khidmat Negara(PLKN). Ermmm...best sgt mase ni...rase nak lagi jer..Masih belum dapat tawaran aKu gi sekOlah lame, masuk Form 6. Mase ni baru aKu nak blaja btul2..Mungkin aKu dah matang ckit agaknyer..hehe... Aku cemburu bile adE di antara kawan2 aKu mule kluar bile dapt tawaran universiti. Aku tanamkan azam yg baRu utk blaja dan terus blaja..

Akhirnye..., beberapa minggu kemudian, aKu pula dapat tawaran masuk belajar di Politeknik TuanKu Syed Sirajuddin(PTSS), Perlis dlm bidang Diploma Teknologi Maklumat(Pengaturcaraan). Jauh kan...tempat aKu blaja..hehe...

Suasana beRada di neGeri oRang dirasakan asing sekali.. aKu muLa mengenali rakan2 daRi pelbagai negeri yg beRbeza... Mase di Semester 1, aKu masih lagi denGan peRangai keBudak-budakan aKU.. Tapi bile di Semester 2, aKu mula berubah ckit demi ckit dan terus berjuang utk blaja...

Dan sehinggalah kini aKu telah tamat serta berjaYa dlm bidang yg aKu cebuRi itu. Ermmm...kEluar saje daRi politeknik itu, aKu dan sEluRuh famiLy aKu gi aRound the wOrld satu MalaYsia... Cuti-cuti Malaysia la katakan..

Kini tahun 2009, aKu sudah beRusia 21tahun 6bulan pada bulan Januari ini..hehe... Keje? aKu belum adE keje lagi..Duduk2 kat umah...kemas umah, blaja memasak & paLing penting aKu melayari laman internet yg luas ini...

1 ulasan:

  1. uikkk,,,emosi tol cite ni,,hahah,,angah nye myspace ape?tak dapat carik p0n-aiman-

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com